פלוטילה – אחד השיאים בחוויותיה של הסקיפרית החובבת (וגם של הסקיפר החובב)

אתחיל בשיא של השיא:

השבוע אני יוצאת לפלוטילת משפחות ואני כל-כך מתרגשת!

מה זו בעצם פלוטילה, ומה כל-כך מרגש בה? התרגום המילולי של המילה פלוטילה הוא מַשָׁט.

מתוך מילון אבן שושן: “מַשָׁט – מפגן ימי. שיט מאורגן של אוניות, ספינות, צוללות וכדומה”.

תחת הערך Flotilla בוויקיפדיה באנגלית (הערך לא מופיע בוויקיפדיה העברית), הפלוטילה הלא-צבאית מוגדרת באופן הבא:

The word flotilla has also been used at times to refer to a small fleet of vessels, commercial or otherwise. There is also such thing as a flotilla holiday, in which is a group of chartered yachts that set sail together on the same route.

כפי ש – מַטָס זו קבוצת מטוסים שטייסים שמטיסים ביחד, כך מַשָׁט, פלוטילה – זו קבוצה של כלי שיט שימאים משיטים ביחד. ובהקשר שלנו – קבוצת סקיפרים שמשיטים יאכטות – הפלגה בקבוצה.

אבל זה רק חלק מהריגוש, החלק המשמעותי לא פחות בעניין – הוא שכשמדברים על פלוטילה – מדברים על משט של יאכטות שנערך לרוב במשך כשבוע – בחו”ל!

הרעיון הוא שטסים ליעד מסוים, ממנו מגיעים (דרך היבשה, בדרך קונבנציונלית לגמרי) למרינה. במרינה מקבלים את היאכטות ששכרנו מראש, ולמחרת בבוקר – מתנתקים מהרציף ויוצאים לדרך: מפליגים במהלך היום עד שמגיעים ליעד אחר (לרוב – אי במרחק של מספר שעות הפלגה מהמרינה), עוגנים, יורדים לחוף, מטיילים, אוכלים במסעדה מקומית, נהנים בחברתם של שאר המפליגים בפלוטילה, מעבירים חוויות מההפלגה והולכים לישון (ביאכטה – כמובן). למחרת בבוקר מרימים עוגן, יוצאים לדרך בהפלגה לאי או ליעד הבא וכך הלאה מידי יום – עד שחוזרים למרינה הראשית, מחזירים את היאכטה וחוזרים בטיסה הביתה. פשוט חלום!

את הפלוטילות מארגנים לרוב מועדוני השיט השונים בארץ, כך שעבור סקיפרים חובבים – יש מי שדואג לכל העניינים האדמיניסטרטיביים, הלוגיסטיים, וגם לטיפול בבעיות ובתקלות שצצות לא מעט.

מה שמשאיר לנו, הסקיפרים החובבים – הרבה זמן של הנאה צרופה בראש שקט!

למי שלא מכיר את הקונספט – אני חושבת שכדי להמחיש את זה באופן ברור – אפשר להגיד שזה דומה לטיול מאורגן של קרוואנים – אבל בים. רק שבשונה מקרוואנים – ההגעה מנקודה לנקודה (=ההפלגה) היא חלק משמעותי מאוד ולפעמים אפילו העיקרי – מההנאה הכללית. ההפלגה היא המטרה עצמה, לא רק האמצעי להגעה לנקודה הבאה.

סוגי הפלוטילות

הפלוטילות עצמן נחלקות למספר סוגים עם מטרות שונות אחת מהשניה. למשל – מטרתה של פלוטילת תלמידים – היא להכין לטסט תלמידים שלומדים בקורס משיט 30 (רשיון משיט חופי – זהו רשיון הסקיפר הבסיסי) – באופן הרבה יותר חוויתי, התנסותי ומעמיק מאשר בהכנה הרגילה לטסט, בארץ.

פלוטילת סקיפרים היא פלוטילה אליה יוצאת קבוצת יאכטות של סקיפרים בעלי רשיון שהם לרוב בעלי ניסיון מועט בים – אשר רוצים להעמיק את הידע שלהם ומעוניינים לתרגל מצבים מיוחדים שהם לא נתקלים בהם בהפלגות היומיומיות.

יש גם פלוטילות ספציפיות לפי נושאים או מטרות. פלוטילות כאלו שנתקלתי בהן, הן למשל פלוטילה שבה מפליגים באזור שיש בו הרבה יקבים: מפליגים מיקב ליקב וחוזרים מתנדנדים ליאכטות (ולא בגלל הגלים 🙂 ). ישנן גם פלוטילות לנשים בלבד, או פלוטילות שמטרתן העיקרית – דיג או צלילה.

אבל “הדובדבן שבקצפת” זו פלוטילת המשפחות. פלוטילת משפחות נערכת בתקופה שבה הילדים בחופשה מבית הספר – בחופש הגדול, בסוכות או בפסח, כך שפלוטילה כזו – מתוכננת להיות משפחתית בהרכב מלא. בכל יאכטה של פלוטילת משפחות – מפליג הסקיפר עם משפחתו ולפעמים גם עם חברים של המשפחה. לרוב – הסקיפר הוא אב המשפחה, אבל בהחלט ישנם מקרים בהם שני בני הזוג סקיפרים, ובמקרים נדירים – הסקיפרית היא אם המשפחה (אהמממ… אההמממ…).

מדובר באחת הדרכים המהנות והיעילות לגיבוש משפחתי וחברתי אמיתי.

עבודת הצוות הנדרשת מהמפליגים – מעמידה אותם באתגרים ובמשימות שלא מתרחשים ביומיום השגרתי ביבשה. בנוסף לכך – מדריכי הפלוטילה מארגנים במהלך העגינות פעילויות חווייתיות לילדים, ולפעמים גם למבוגרים – פעילויות שלרוב כולם מאוד נהנים מהן.

ואם זה לא ברור עד עכשיו – חשוב להדגיש: זה ממש, אבל ממש לא קרוז, וזה לגמרי ההיפך מחופשת “בטן גב”. אחרי שבוע כזה חוזרים מותשים לחלוטין, אבל עם חיוך ענק על הפנים 🙂

פלוטילה
פלוטילה – קבוצת יאכטות בהפלגה משותפת בחו”ל

Image by Foto & Film Air Video pl from Pixabay

יציאה להפלגה במסגרת פלוטילה – יתרונות מול חסרונות

כדי להיות הוגנת, חשוב לציין שכמו בכל דבר – גם בהקשר של פלוטילות, לצד היתרונות הרבים בסוג כזה של חופשה – יש גם מספר חסרונות.

כדי לעשות קצת סדר בנושא – אפרט קצת יותר לגבי היתרונות ואציין גם את החסרונות.

יתרונות הפלוטילה

לוגיסטיקה – אחד היתרונות הגדולים של יציאה לחופשה כסקיפרית במסגרת פלוטילה – היא “הראש הנקי” והשקט הנפשי שבהעברת האחריות לטיפול העניינים הלוגיסטיים למישהו אחר. השכרת יאכטה היא פעולה מורכבת יותר מאשר הזמנת חדר במלון + השכרת רכב. בהפלגה במסגרת פלוטילה – האחריות להזמנת היאכטה ולטיפול בבעיות שעלולות לצוץ סביב הנושא – יורדת מכתפיי. כך גם מועברת האחריות למציאת פתרונות לעניינים לוגיסטיים ושינויים המלווים את החופשה כמו למשל – מציאת מקום מתאים, מידי יום, לעגינת לילה, שינוי מסלול ההפלגה בהתאם לתחזית מזג אוויר מעודכנת – לשם הפלגה נוחה ובטיחותית יותר, וכד’

מדריכים מנוסים – אחת המשמעויות של הפלגה במסגרת פלוטילה מטעם מועדון שיט היא צירופם של מדריכים מנוסים. מדריכים אלו, במהלך ההפלגה, עוזרים לסקיפרים באתגרים מורכבים, מעשירים את הסקיפרים בידע ובניסיון שלהם, ועומדים לרשותם לפתרון בעיות שצצות בזמן אמת וכן במענה לשאלות מקצועיות.

טיפול בתקלות – יאכטה היא כלי תחבורה שדורש תחזוקה שוטפת ומתמדת, ובהתאם לכך – גם “מועדת לפורענות” מבחינת התקינות. המשמעות היא שגם ביאכטות החדישות והמתוחזקות ביותר, ובטח ובטח ביאכטות שמשמשות לצ’ארטרים (השכרה לפרקי זמן קצרים) – תקלות קורות בתדירות גבוהה. בהפלגה במסגרת פלוטילה – תמיד טוב שיש עוד ראשים ועוד ידיים, בנוסף למפליגים של אותה יאכטה – כדי לעזור בפתרון התקלות.

הווי חברתי – במהלך ההפלגה עצמה – מבלים רק עם המשפחה והחברים שביאכטה. בעגינות נפגשים גם עם שאר המפליגים. במשך שבוע שכזה, שגם כולל פעילויות משותפות – נוצר הווי חברתי שונה מכל הווי חברתי שנוצר (אם נוצר) בחופשות מסוג אחר, כולל בטיולים מאורגנים. מין הווי מיוחד של ימאים ומשפחות של ימאים.

חסרונות הפלוטילה

פלוטילה היא בסופו של דבר סוג של טיול מאורגן – לטוב ולרע. החלק הפחות טוב הוא שמישהו אחר (אחד או יותר ממדריכי הפלוטילה) למעשה קובע את הלו”ז. מי שאוהב להיות עצמאי בתכנון החופשה לפרטי פרטים – יתכן שיראה בזה חסרון משמעותי. עם זאת – יש לקחת בחשבון שגם במסגרת הפלוטילה ישנה לעיתים אפשרות להתפצל באופן זמני לפרק זמן קצר. אפשר (בתיאום, כמובן) להפליג למקום אחר ובהמשך לחזור ולהתחבר שוב לשאר הקבוצה. ועדיין – בסופו של דבר יש לחזור לקבוצה, כך שלמרות הגמישות הקיימת – אין עצמאות מלאה בתכנון הלו”ז ומקומות העגינה.

חסרון נוסף הוא שבמעגנים רבים ובמרינות קטנות – מספר מקומות העגינה מצומצם. וכך – ככל שהפלוטילה כוללת מספר גדול יותר של יאכטות – כך מספר מקומות העגינה, במיוחד בעונות השיא – עלול להגביל בשני מובנים:

  • האפשרות לעגון במקום המבוקש
  • שעת ההגעה למרינה

ככל שמספר היאכטות בפלוטילה גדול יותר ומספר מקומות העגינה במקום שבו מעוניינים לעגון קטן יותר – כך יש להגיע לאותה מרינה מוקדם יותר במהלך היום. הסיבה – כדי שמקומות העגינה לא ייתפסו ע”י יאכטות אחרות שהקדימו אותן ותפסו את מקומות העגינה. מגבלה זו גורמת לכך שעלול להיווצר לחץ לשעת היציאה בבוקר (במטרה לצאת מוקדם ככל האפשר מעגינת הלילה – כדי להספיק למצוא מקום עגינה פנוי ביעד הבא), ולכך שההפלגה אל אותו יעד תהיה לחוצה בזמן ולא ניתן יהיה להפליג לשם ב – easy.

ומה לגבי מחיר הפלוטילה?

כמו בכל ענף התיירות – גם במקרה של פלוטילה (וכן של השכרת יאכטה באופן פרטי ישירות מחברה להשכרת יאכטות) – פערי המחירים יכולים להיות מאוד משמעותיים בין עונות שונות, יעדים שונים ויאכטות שונות.

בגדול – אם מבצעים השוואה בין עלות הפלוטילה לבין עלות חופשה רגילה באותו אזור ובאותה עונה, ולא שוכחים לקחת בחשבון שעלות היאכטה במסגרת פלוטילה מחליפה למעשה את עלות הלינה + עלות התחבורה של חופשה “קונבנציונלית”, וכן את עלות המדריך בטיול מאורגן “קונבנציונלי” – ניתן לראות בקלות שמדובר בעלות שאינה שונה באופן משמעותי מעלות של חופשה מהסוג המוכר.

…ובחזרה להתרגשות שלי

הפלוטילה אליה אצא מחר היא פלוטילת משפחות ביוון. זו הפלוטילה השלישית שבה אני משתתפת, כשבעבר השתתפתי כבר בפלוטילת משפחות ובפלוטילת סקיפרים. משתיהן יצאתי עם “טעם של עוד”, שהיה חזק ביותר!

במילים אחרות – ההתרגשות שלי היא לא בגלל “הליכה אל הלא נודע” אלא דווקא בגלל “ההליכה אל הנודע” – הקונספט, שכולל בתוכו גם הרבה “לא נודע” – מסלול ההפלגה השונה. אני יודעת למה לצפות, ומחכה לזה כבר חודשים רבים בקוצר רוח.

אז – חג סוכות שמח וחופשה נעימה. אין לי ספק שאחזור מהפלוטילה עם המון חוויות שבטח אפרט כאן בפוסטים עתידיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *